Spejltest

INDSTILLING AF SPEJLE


Emnet HØJRESVINGS ULYKKER er den reelle grund til at truckernet.dk er blevet til noget.

For nogle år siden kom jeg forbi et sted i Køge. Hvor en pige på tolv år på vejen hjem fra skole desværre var blevet dræbt af en højresvingende lastbil, tidligere samme dag.

Jeg tror at det var nogle af pigens nærmeste som stod på stedet, det rørte mig dybt.

Jeg gik længe rundt med en tanke om at jeg virkelig gerne vil gøre noget for at situationer som denne undgås.

Det fortalte jeg så min dejlige kone en dag, hun svarede hvorfor gør du det så ikke?

Så startede jeg dette hjemmeside projekt, i håb om at kunne gøre en forskel <3

Håber at du vil hjælpe mig og mit projekt videre ved at tale om det med dine omgivelser.

Jeg ønsker at skabe en klar  tydelig bevidsthed omkring højresvingende lastbiler.

Du KAN BLIVE OVERSET som cyklist eller fodgænger.

Som Chauffør KAN DU KOMME TIL AT OVERSE en cyklist eller fodgænger. (en bil eller en lastbil kan også overses og være årsagen til færdelsuheld)

Se evt. mere under undgå højresvingsulykker…!


Tryk på Tjek dine spejle – undgå ulykker og bøder folderen…!

Se hele folderen i PDF og få rydet dit udsyn…!

Tjek Spejle Ryd Udsyn

 


Hvis du en dag har tid så læs Havarikommissionens rapport om højresvingende lastbils ulykker.

http://www.hvu.dk/hoejresving.asp
Eller besøg deres hjemmeside på dette link og bliv oplyst: http://www.hvu.dk/hvu.asp 

 Spejlindstilling test vejledning.

Tjek dine spejle (ny)

På denne spejl indstilling vejledning kan man se hvordan det skal gøres.

Når man skal køre ind til en test stand så skal man køre ind som om, det farvet område er en kantsten også køre tæt op langs den. Det kan ses på de billeder som jeg har taget.

Når man så kører frem i standen skal man stoppe når man har sine øjne lige over øjeplan stregen.

Så skal man kunne se alt det som står i vejledningen og dette gælder både busser og lastbiler for man skal kunne se det samme.
Fordelen for nogle busser er at de kan se ud af dørene så de har nemmere ved at se det farlige område ved en højresvingende bus/lastbil/vogntog.

Kører man i en lang snude lastbil gælder den samme regel frem til øjeplan linjen og stop.

Er lastbilen udstyret med de gamle Cyklist og Nærzone spejle skal den have påsat et ekstra Blind vinkel spejl for at overholde den gældende spejllov.
I stedet for montering af et ekstra spejl kan man får nærzone og cyklist spejlet skiftet til de nye spejle med ændret krumningsradius.
Du kan se eksempler længere nede på siden.
Politiet kører rundt med en lille skabelon som hurtigt kan vise om man har gamle eller nye spejle.
Politiet kan altså meget nemt se om man Mangler et spejl.

Den lastbil jeg havde fra 2004-2008 var monteret med gamle spejle plus det ekstra udvendige Blind Vinkel spejl.
I 2008 fik jeg lov til at få skiftet spejlene på min gamle Super Truck,
sikke en forskel, det var bare helt vildt.
I 2008 fik jeg en sprit ny Super Truck med front spejl og det er bare sagen nu kan jeg virkelig køre tæt på når jeg skal manøvre vogntoget ind steder hvor der er begrænset plads.

På tegningen herover kan man se hvad man skal kunne se i det nye frontspejl og når man kører frem i en af de få spejltest stande der findes skal man bruge dette spejl til at se hvor når lastbilen holder korrekt i forhold til indstilling af kun dette spejl da dette område er lige foran lastbilen skal man bare stoppe når det passer at området starter lige foran kofangeren.

Biledet herunder har jeg indsat for at illustrerer forskellen på en lastbil med og en uden snude.
Jeg håber på at jeg med tiden kan få hjælp fra ligesindede til at tage billeder af andre typer af lastbiler ved forskellige stande.

Jeg har tænkt på om det kan være en mulighed at samle et par vogntog ved en teststand en dag hvor jeg kunne komme og evt. forklare lidt og få taget nogle billeder til hjemmesiden.


Herunder er et link til spejllov hvis du har fået lyst til at læse mere.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/da/oj/2004/l_025/l_02520040129da00010045.pdf

Jeg har været forbi 3 forskellige spejlteststande.

Jeg har prøvet følgende teststande:


Spejlteststanden placeret i Slagelse overfor SILVAN.
Indkørsel fra Ndr. Ringgade der står et lille blåtskilt med spejlindstillings teststand man kører bare ligefrem til afmærkningen
i jorden og bagefter kører man bare forlæns ud i den anden ende af pladsen.



spejlteststanden placeret ved Rastepladsen KILDEBJERG SYD, på den fynske motorvej, i retning mod Sjælland. Der er skilte på stedet som viser vejen til test standen.


 

Klik for yderligere info

 


Spejlteststanden placeret ved Rastepladsen KONGSTED, på vest motorvej, i retning mod Køge imellem frakørsel 35 Ringsted og 34 Borup. Der er ingen skiltning på stedet bare nogle streger på jorden.


 

 


 

Spejlteststanden placeret ved NYSCAN KØGE

(Transportcentret)

Når du har været inde og tanke kan du lige køre rundt om NYSCAN og tjek dine spejle.

Kender du til en offentlig tilgængelig spejlteststand som ikke er nævnt her så send evt. et billede og adressen så får jeg sat det ind på siden.

Billedet af dit køretøj i standen kommer kun med hvis du ikke har monteret ekstra unødvendige blinde vinkler.

Husk også gerne at tage billeder af hvad du kan se inde fra kabinen når du holder i spejlteststanden.


Et godt spejl indstillings råd.

Selve lastbilen må max. kunne ses i 1 cm. af spejlets overflade og der er ingen grund til at kunne se noget som er højere end lastbilen i spejlene. Har man monteret et Blind Vinkel spejl til at overholde de nyeste spejlregler på en ”Gammel” lastbil, kan jeg anbefale at prøve en teststand en gang. Husk så hvor blindvinkel spejlet skal stå evt. ved at knæk vogntoget og husk det du kan se af traileren/påhængsvognen.


I Iveco Stralis lastbiler der fra fabrikken monteret et solskærms gardin på passager døren. Det bør afmonteres for at få max udnyttelse af spejlene.

På billedet herunder kan man se hvor dårligt gardinet er placeret.

Det ses tydeligt på alle mine spejl fotos at jeg har fået afmonteret gardinet.

Vi ses derude.

MVH Emil

PS: jeg vil gerne lave et træf en dag hvor jeg vil stå ved en test stand eller en festival og vejlede.

Jeg kan kontaktes på mail:

mail@truckernet.dk