Om Truckernet.dk

Siden jeg blev lagt til at sove præcis 5 km. fra Kalundborg havn har forståelse/fortolkning af kørehviletid interesseret mig ekstra meget.

Jeg har så når jeg mødte ligesindede spurgt ind til deres forståelse af reglerne og til andre aktuelle ting for os i transportbranchen.

Jeg har på denne måde fundet ud af, at reglerne fortolkes på virkelig mange forskellige måder. Stadig den dag i dag hører jeg om nye forkerte fortolkninger, dette mener jeg er meget uheldigt for vej transport branchen.

Det bør være således at chauffører forstår reglerne på præcis samme måde som politiet gør, ellers kan vi miste chauffører og bremse tilgangen af nye chauffører til branchen.

EU lovgivningen
”arbejdstidsdirektivet for (kun) mobile lønmodtagere”
som efter min mening virkelig er en politisk HOVSA LØSNING, hjælper ikke med at øge transport branches popularitet.

I arbejdstidsdirektivet står der at alle EU landende skal oprette en kontrolenhed som skal holde øje med dette men det er så godt som umuligt og helt sikkert en meget dyr administrativ opgave for Danmark og virksomhederne at holde styr på.

De små ændringer der blev indført i kørehviletidsreglerne fra den 11. april 2007 er ikke dårlige. Hvis jeg kunne bestemme ville jeg lave nogle små ændringer for at optimere kørehviletidsreglerne så de ikke begrænser branchen unødvendigt. Dette skriver jeg ikke her for det kan godt komme til at misforstås som værende en gældende regel.

Den 1. januar 2008 blev antallet af diagramark (skiver) som chaufføren skal have med sig i bilen, ændret fra 15 til 28 kalender dage. Jeg anbefaler at bruge SKIVE kuverter aflevere skiverne ugevis behold altid de foregående 4 kalender uger i bilen plus den indeværende uge. Før den 1. maj 2006 var det kun den indeværende uge plus den sidste arbejdsdag i foregående uge som skulle medbringes. Så i dag er det lidt lettere for politiet at fange syndere ved vejkontrol.

Desværre har Politikkerne ved lov indført en ny optegnings metode kaldet tachograf som skal afløse fartskriveren og denne metode har indvirket at kørehviletidsreglerne er blevet tilpasset den, da designeren åbenbart ikke havde forstand på at udvikle et kontrolur som kunne tælle sekunder så derfor fortolkes køretid ikke mere på denne måde:

Køretid er enhver periode, hvor køretøjet bevæger sig

Men på denne måde:

»køretid«: varigheden af de køreaktiviteter, der optegnes

Hvorfor brugte politikerne ikke bare timeguidens præcise optegning som model for hvad tachografen skulle kunne gøre?

I stedet for at, indføre en fra starten forældet enhed til at holde styr på chaufførernes arbejdsdag.

Siden tachografen blev indført har vognmænd ikke kunne bruge tachograf lastbiler til at køre de ture hvor der er meget køretid i pga. tachografen stjæler køretid.(den nye betegnelse af køretid).


(2011) TACHOGRAF NYT (2011)

Pr. 1. oktober 2011 skal alle nye lastbiler være udstyret med en af de nye Digitale fartskrivere, som opfylder kravene i EU-regulativ nr. 1266/2009.

Den største og mest banebrydende nyhed her er den nye

”1 minutsregel”

som er den nye måde som køretid nu skal optegnes på.


Truckernet.dk er ment som et hjælpeværktøj til alle som gerne vil vide lidt mere uden for meget besvær.

Da jeg ser det som virkelig MEGA vigtigt at alle erhvervs chauffører i Danmark er klædt på til at kunne passe deres arbejde uden at de behøves at tænke på om de kan miste deres levebrød og skal gå fra hus og hjem bare fordi de passer deres arbejde som de altid har gjort.

Kørehviletidsregler er godt men et specielt STRAFBART arbejdstidsdirektiv for KUN mobile lønmodtagere er en uheldig udvikling som vi bør standse ved at deltage i debatten og ved at bruge vores stemmeret når der er valg til noget, både inden for fagbevægelsen og i politik for så kan vi sammen få vendt udviklingen til noget godt mener jeg.

Med et medlemskab og deltagelse af/i din lokale overenskomstbærende fagforenings afdeling, i din Branche landsklub eller for den sags skyld ved at gå ind i politik, kan du også værre med til at sende nogle informationer til de rette personer i folketinget/regeringen.

Fagligt arbejde og politik er i bund og grund det samme i min verden. Desværre opfatter nogen sammenkædningen af fagligt arbejde og politik er noget usmageligt og lige frem forkert.
Det betragtes som dårlig stil hvis man som faglig aktiv forholder sig politisk til samfundsrelevante emner.
Kan man forsøge at påvirke politikere og andre organisationer uden en sammenkædning med beskrivelsen fagligt arbejde?
Bare en tanke.

Jeg håber at min side kan bruges til noget godt og nyttigt.

Mvh.

EMIL

Copyright © 2006-2015 Erik Emil Hansen.