Fartskriver

Digital fartskriver

(2011) TACHOGRAF NYT (2011)

Pr. 1. oktober 2011 skal alle nye lastbiler være udstyret med en af de nye Digitale fartskrivere, som opfylder kravene i
EU-regulativ nr. 1266/2009.

VDO DTCO® 1381 Release 1.4

Stoneridge SE5000 Exakt

Den største og mest banebrydende nyhed her er den nye

”1 minutsregel”

som er den nye måde som køretid nu skal optegnes på.

Uanset om det er køretid, andet arbejde, rådighedstid eller pause som lastbilen har udført i det meste af sekunderne i et minut (31 sekunder), tæller det som om at den har gjort det i hele minuttet.

Det er helt vildt.

Til vognmanden og eller transport indkøbschefen:
Har du en lastbil eller flere som er udstyret med en af de gamle digitale fartskriver og du i dagligdagen har svært ved at kunne nå dit program pga. tachografen stjæler køretid, så er mit råd: skift den ud øjeblikkelig.

Når man tænker tilbage på den debat der har været omkring hvorfor det var i orden at den gamle tachograf stjal køretid i forhold til den oprindelige betegnelse af køretid (Rulletid) kan man nu kun grine.

Med ”1 minuts reglen” er man nu gået helt over i den anden grøft, så man nu for første gang nogen sinde kan opleve at den køretid der bliver registreret faktisk er mindre end den reelle rulletid.
Men for søren da, det er godt!

Uanset hvilken tachograf din lastbil er udstyret med er mit råd:
Lær den at kende, dvs. lær dens evt. begrænsninger at kende.

Siden den første generation tachografer kom på markedet har tachografens måde at tælle og godkende pause ændret sig, i takt med udviklingen af tachografen.

Derfor kan de nyere tachografer ikke kun registrerer godkendte pauser på minimum 15 minutter, nu holder den også øje med om din anden pause er på minimum 30 minutter før den bliver registreret som godkendt pause.

Husk at de samme ting som skulle skrives på en skive også skal registreres i tachografen.

Dvs. info om Fulde navn og kort nr. som kortet giver til tachografen men start og slut land gemmes kun når førerkortet bliver sat i eller taget ud af tachografen da den spørger om det.

Når du lader dit kort blive siddende i tachografen f.eks. hvis du kører eksport (bor i bilen), skal du være opmærksom på, at taste start og slut land ind i tachografen.

Analog fartskriver

Jeg vil ikke bruge overdrevet meget tid på at gå i dybden med hvordan man selv meget let uden hjælpemidler kan få overblikket over sin kørehviletid.

Kort fortalt kend din lastbil.

Noter dine tider dagligt. Evt. i din lommekalender.

De fleste lastbiler nu til dags har indbygget trip tæller som kan holde øje med din køretid.

Jeg har testet en Iveco fra 2002 og en Mercedes fra 2005 begge havde tripfunktion.

Ivecoen skal bare nulstilles ved start.

Mercedes nulstiller selv ved skive skift, du skal bare huske at sætte kontrol uret på andet arbejde så den tæller køretid og godkendt pause ordentligt, du skal bare selv holde styr på om du overholder pausereglen med første pause på 15 minutter og anden pause på 30 minutter.


Jeg har fundet lidt relevant stof på nettet og har sat det ind herunder.

FORSKRIFTER FOR BRUG AF KONTROLAPPARATER

DTCO1381 1.4 DK BETJENINGSVEJLEDNING

STONERIDGE SE5000 Exakt DK BETJENINGSVEJLEDNING

TACHOGRAF GUIDELINE DK

Bemærk Tachograf modellen da det godt kan være at den du har i din lastbil er af en ældre dato.

Det var det jeg valgte at sæt på siden. Det er muligt at finde flere vejledninger på nettet.

Prøv evt. selv at klik forbi følgende links:

Welcome to VDO

VDO Download

VDO driver (chauffør)

Welcome to Stoneridge

Stoneridge download

mail@truckernet.dk